SKIJANJE

»

TEHNIKE

23.02.2005.      

Autori: Goran Razić, Elinka BarišićPhoto: Arhiv Skijanje.hr i www.skiboards.com 

Skibordanje

Vjerojatno ste na skijalištima vidjeli sasvim neobične, zabavne i izuzetno kratke skije i zapitali se "što je sad ovo". Donosimo vam pregled ove tehnike, izvrsne za učenje carvinga, ali prije svega ludog križanca između skijanja i rolanja.

Još 1991. prvi je na ideju maksimalnog skraćivanja skija došao Kneissl. Kratke "daske", s karakterističnim prstima s prednje strane, nazvane su BigFoot i bile su vrlo kratke - svega 63 cm. Od onda u skijaškoj industriji počeo je razvoj ovakvih "skija", no pravi boom napravio je tek Salomon 1997. godine, lansiravši svoj par kratkih skija, nazvanih "snowblade". Danas su takve skije poprilično raširene i u svojim linijama ih imaju gotovo svi proizvođači skija, no zbog zaštićenog Salomonovog imena snowblade, ovakav sport naziva se skiboarding, a dotične kratke skije - skiboards. U Hrvatskoj ne postoji adekvatan naziv, pa ćemo biti slobodni i ovo nazvati skibordanje.

Ono što ovakve skije razlikuje od običnih, kratkih skija (short skis, obične skije s klasičnim vezovima, ali duljine od 100 - 150 cm), je da su one manje od metra (najčešće 77 ili 99 cm), nešto su šireg struka i imaju povišen rep gotovo kao i vrh (twin-tip). Rekli bi - kao da su dva minijaturna snowborda prikačena za svaku nogu posebno. Što su duže, stabilnije su, ali i idu brže. Umjesto klasičnim vezovima, za nogu se kače metalnim kopčama i vezicom koja osigurava nekontrolirano bježanje u slučaju otkačivanja vezova, jer stoperi ne postoje. Razmak među prednjom i zadnjom kopčom može se regulirati prema veličini noge, a s obzirom na to da nije riječ o klasičnim vezovima, skiboardi se mogu voziti ne samo s pancericama, već i s bilo kakvim čvršćim bucama ili gojzericama, koje imaju predviđene utore za metalne klipsne (na koje se inače kače automatske dereze).

Tehnika vožnje na malim skijama koju ljudi zovu još i extreme carving ili fun carving, zaživjela je nakon pojave klasičnih carving skija koje su donijele revoluciju u primjeni i općenitom pogledu na ovaj snježni sport.

Zbog vrlo male duljine skija nije moguće raditi zavoje s bočnim odsklizavanjem jer ne postoji sigurnost koje nam pružaju duge skije. Rubnici na ovim skijama služe isključivo za vožnju na njima, no nikako ne i za rubljenje. Da je tome tako shvatit ćete čim pokušate prvi puta stati. Skija, koja ima rubnik svega sedamdesetak centimetara počet će naizmjenično poskakivati svojim vrhom a zatim i repom što može uvelike utjecati na dinamičnu ravnotežu skijaša.

Mala stajna površina zajedno sa relativno velikom masom skijaša rezultira odličnim držanjem skije u zavoju. Preduvjet tome je pravilan carving stav prilikom kojeg noge moraju biti raširenije postavljene, u razini kukova pa sve do širine ramena. Skije moraju stvarati jednaki pritisak na podlogu te se u zavoju istovremeno premještati sa rubnika na rubnik, što je kod ovih skija nevjerojatno lagano... rekli bismo i prelagano. Potrebno je zauzeti srednji skijaški stav, raširenih ruku, nižeg težišta, a u vožnji se gibanje tijela izvodi ISKLJUČIVO u smjeru gibanja skija. Drugim riječima, ove skije nikako ne opraštaju kružna gibanja u kukovima i koljenima jer to, radi već ranije spomenutih razloga, znači siguran pad.

Vožnja ovakvih skija najčešće se radi bez pomoći skijaških štapova koji u ovakvoj vožnji nemaju gotovo nikakvu svrhu. Ključ uspjeha na ovim skijama je prebacivanje težine tijela pomoću lateralnih gibanja koja su najbitnija. Vertikalna gibanja, također se izvode vrlo ujednačeno i sinkronizirano, a izravno su ovisna o postraničnim gibanjima budući da im prethode. Skije u takvom razvoju situacije postupaju vrlo eksplozivno i počinju nas voditi svojim vrlo jako urezanim tračnicama u vrlo brz i siguran zavoj nabijen silama koje su karakteristične samo za takve dinamične zavoje.

Uloga ruku u ovakvoj vožnji vrlo je bitna, ali se uvelike razlikuje od rada rukama prilikom vožnje na klasičnim skijama, te klasičnom paralelnom tehnikom. Ruke su najčešće odmaknute od tijela te ostvaruju dodatnu sigurnost prilikom vožnje. Ruke nam svojim naizmjeničnim postraničnim pomicanjem ujedno pomažu i prilikom prebacivanja težišta iz zavoja u zavoj. Na taj način dobiva se dodatna sigurnost i lakoća pokreta.

Težište pomaknuto malo prema nazad neće nam osigurati veću akceleraciju nego isključivo siguran pad, dinamičku ravnotežu i brzinu je teže održavati zbog velike okretnosti i agresivnosti skije no neke karakteristike koje su svojstvene samo ovakvoj skiji su za svaku pohvalu. Ovih nekoliko naputaka pomoći će za uspješno održavanje dinamičke ravnoteže te će jedino na taj način omogućiti bezbrižnu vožnju na ovim vrlo kratkim i zabavnim skijama.

Svima onima koji misle da je ovakva vrsta zabave lagana - upozorenje. Skibordanje umara. I to jako. Puno više nego obično skijanje, jer zahtjeva konstantan rad i vijuganje.

Ukoliko uopće ne znate skijati, ovo je izvrstan početak, jer ćete se odmah naviknuti na naginjanje na kantove, te produžavanjem skija samo prenijeti već naučenu tehniku na velike skije. A ukoliko ste dugogodišnji skijaš i mučite se s prelaskom na carving, skibordanje bi moglo biti pravo rješenje. Jer nakon poludnevnog skibordanja, povratak na duge skije otkrit će vam sasvim novu dimenziju vožnje na dugačkim skijama.

Za kraj, ukoliko smo vas zaintrigirali, evo i nešto što će vas možda ohladiti. Iako upola kraće od običnih skija, skibordi cijenom dostižu obične skije, te nerijetko dostižu iznose i do 300 Eu. No svejedno, jedan par ovih mališana svakako zaslužuje uvijek biti u bunkeru. Za zabavu, kad duge skije dosade :-)

 

 

 

 

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

© Skijanje.hr 2003-2024.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Sport-IT   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 500621
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr