09.10.2007.
Tweet
Pregled skijaških žičara
Dok vam na skijalištu život visi o žici, obratite pozornost na razlike, sitne i bitne, između brojnih skijaških žičara.
Iako se na skijalištu učestalo susrećemo s njima, rijetko tko može precizno odrediti vrste i tipove skijaških žičara. Kako se tehnologija razvija, sve je više posebnih izvedenica kojima konstruktori savladavaju dosad nezamislive prirodne prepreke. Naravno da kompletan pregled ove vrste transporta iziskuje prostor puni veći od onog namijenjenog ovom članku. Ipak, pokušajmo ukratko opisati glavne tipove ski liftova...
Najjednostavniji tip ski lifta je skijaški tepih (desno). Gumena traka, slična onoj za trčanje u fitness centrima, rotira oko valjaka u razini tla i prenosi skijaše i boardere na malim udaljenostima i visinskim razlikama. Zbog svoje brzine (čitaj: sporosti) primjerena je dječjim vrtićima na snijegu gdje je katkad i natkrivena tendom, sve kako bi mališani ostali zaštićeni od padalina i vjetra.
Baby lift (dolje) je već napredniji ski lift, namijenjen prvenstveno ski školama. Predstavlja ga čelična sajla ili uže koje rotira oko dvaju horizontalnih kolotura na visini od cca
Tanjurići (lijevo), sidra (T-šipke) ili, većinom napuštene, udice (J-šipke) spadaju u redovan izvor frustracija svih početnika na skijama ili boardu. Neugodan trzaj pri ukrcavanju, koordinacija skija i štapova sa suputnikom na sidru, silazak s "žice"..., sve to često uzrokuje padove. U osnovi, kod ovih liftova čelična sajla rotira oko dvaju horizontalnih kolotura na visini od cca 3-
Sjedežnice (desno) su trenutačno najrašireniji i mnogima najomiljeniji način transporta na skijalištu. Princip je poznat: čelična sajla na udaljenosti od 10-ak metara od tla nosi sjedalice koje mogu primiti od jednog (starije izvedbe) do čak 8 skijaša. Masivni nosivi stupovi na trasi žičare osiguravaju savladavanje znatnijih udaljenosti i visinskih razlika. Komoditet putnicima omogućavaju podstavljene i, ponekad, grijane sjedalice, plastične kupole koje štite od vjetra i padalina te pomični tepisi koji ubrzavaju ukrcavanje na polaznim stanicama. Moderne su sjedežnice većinom automatskog tipa što znači da na terminalima prelaze na sporedni, sporiji pogon kako bi se skijaši lakše ukrcali nakon čega se opet priključuju na glavnu, brzu sajlu (do 6 m/s). Kapaciteti takvih sjedežnica danas prelaze 4,000 osoba na sat što je još jedan razlog zašto su omiljene i kod koncesionara žičara. Mnogi ih preferiraju i zbog toga što nije potrebno skidati skije s nogu.
Takvu prednost nemaju kabinske žičare (lijevo), no zato se iskupljuju nekim drugim značajkama. U prvom redu to je potpuna zaštićenost od vanjskih utjecaja te mogućnost da čak i velike obitelji putuju zajedno. Kabine (često zvane i "jaja") primaju 4 do 16 osoba, a kapacitet je oko 3,600 o/h. Većina ih je na automatskom principu rada kao i moderne sjedežnice. Vezane su za samo jednu sajlu koja ima i noseću i pogonsku funkciju te se proteže preko niza nosivih stupova. Postoje i izvedenice koje "vise" o dvije ili tri sajle te su kao takve otpornije na žestoke udare vjetra. Funitel je posebna vrsta kabinske žičare koja "putuje" na dvije sajle postavljene u istu ravninu i međusobno udaljene cca
Poput teretnih vozila u cestovnom prometu, za maksimalno teške uvjete na skijalištu koriste se gondole (desno). Kabine kapaciteta do 200 osoba savladavaju ogromne visinske razlike zbog kojih putnici radije gledaju u planinske vrhunce nego u bezdan pod nogama. Dvije su kabine obično ovješene o jednu pogonsku sajlu te jednu ili dvije noseće sajle. Pogonski motor vuče jednu kabinu prema dolini, a njezina težina istodobno povlači kontra-kabinu prema gore. Dvije se kabine mimoilaze na sredini trase. Postoji i izvedba gdje kabine nisu međusobno ovisne, tzv. funifor. Njihova je prednost što samo jedna kabina može biti u funkciji izvan vršnih opterećenja, ali se i u slučaju kvara jedne kabine može s drugom napraviti zračni most za spašavanje. Poput funitela, iznimno su otporne na udare vjetra.
Ski vlakovi (uspinjače) (dolje) također koriste skijašima i boarderima, prvenstveno kao sredstva pristupa većim skijaškim područjima. Vagoni kapaciteta 20 do 400 osoba kao i gondole rade na principu protuteže: dok se jedan spušta, drugi se diže. Pružaju najveću otpornost na udare vjetra, a gibaju se maksimalnom brzinom od 14 m/s. Česte su izvedbe u podzemnim tunelima, što nažalost može rezultirati katastrofom poput one u Kaprunu 2000. g.
Općenito se ski liftovi mogu podijeliti na površinske i zračne, ovisno o tome je li skijaš u kontaktu s tlom ili ne. Većina ih ima električni pogonski motor u donjem terminalu. Iako takve izvedbe iziskuju više energije od onih gdje su motori u gornjem terminalu, dovođenje struje do gornjih terminala bilo bi preskupo i neisplativo za skijališta. Svi liftovi posjeduju i pomoćne agregate zadužene da preuzmu pogon u slučaju kvara. Tu je još cijeli niz dodatnih sigurnosnih mjera za jedan ovakav, ipak rizičan način transporta.
A onima kojima se ne žuri i žele iskonski susret s planinom preporučamo najstariji oblik savladavanja uspona – skije na leđa i nogu pred nogu...
Vezani članci
- 04.10. Remont gondole u Tignesu
- 28.09. Prva laserski upravljana sjedežnica
- 09.09. 45 ljudi probdjelo noć u gondolama ponad Mt. Blanca
- 21.02. Doppelmayr ruši Guinnessove rekorde
- 07.09. U Nassfeldu nova sjedežnica za narednu sezonu
- 09.03. V. Gardena: 200 skijaša zaglavilo u gondoli
- 25.01. Na Kaninu pala gondola!
- 12.12. Crveni i Bijeli spust spremni. Čeka se dozvola za rad.
- 30.11. Sljeme spremno dočekalo prvi snijeg
- 21.09. Prva sjedežnica na djelomični solarni pogon
Vijesti
- Zvijezde i građani skijali “Do cilja zajedno” za sportaše Specijalne olimpijade
- Besplatan test Fischer skija na Sljemenu
- Skijaši zapalili Sljeme i prikupili 8300 kn za osobe s invaliditetom
- ISPO - održan najprestižniji sajam sporta
- Djeca učila skijati s Ivicom Kostelićem i Filipom Zubčićem
- Platak u iščekivanju pola metra snijega
- Ischgl zabranio hodanje u skijaškim cipelama?
- 45 ljudi probdjelo noć u gondolama ponad Mt. Blanca
- Knauss, Von Grünigen i Ghedina osmislili nove skije
- Janica od danas i službeno doministrica sporta Republike Hrvatske
- Doppelmayr ruši Guinnessove rekorde
- ISPO 2016.
- Hrvatska i Slovenija slabe sa snijegom, a Francuska broji metre
- 14-godišnjak iz Münchena poginuo od lavine u Tirolu
- Dvije lavine u sat vremena u Val d'Isereu
- Do kraja tjedna i do 100 cm novog snijega
- V. dom na Platku osvježen čeka početak sezone
- Gdje na skijanje za Novu Godinu?
- Akcija darivanja krvi - rođendanski poklon Janici Kostelić
- 60 ljudi ostalo zaglavljeno na žičari u Chamonixu
Info
- ''Mačak u vreći'' ili prilika života?
- 10 naj ski/board božićnih poklona
- 101 spust u 24 sata Željka Ivnika!
- 14 - karatna ekskluziva na stazi!
- Alpincenter Bottrop
- Austrija u najkraćim crtama
- Budućnost pred vratima: beskonačno skijanje
- Carving skije – krivci za sve učestalije ozljede?
- Crni dani za skijašku industriju!?
- Dolina Ötztal – Sölden kao srce regije
- Ekspedicija Hintertux 2004.
- Ekspedicija Hintertux 2005
- Ekspedicija Hintertux 2006.
- Ekspedicija Hintertux 2007
- Ekspedicija Hintertux 2008.
- Ekspedicija Hintertux 2009.
- Europa bez snijega?
- Fotografija na snijegu
- Gorski kotar – Delnice
- Hale za skijanje
- Harakiri pista
- HOLMENKOLLEN
- Ima li tko da nije na Headu?
- ISPO 2009. - Napredak na provjerenim temeljima
- ISPO Winter 2006
- Jedan dan snježnog treninga
- Kako je nastao umjetni snijeg?
- Kamo na snijeg ljeti?
- Kratki vodič za ljetno skijanje
- Ledenjaci - svjedoci davnih vremena...
- Ljeto na Mölltaler glečeru – «s mora na snijeg»
- Matterhorn
- Mini ratraci
- Mölltaler glečer - podzemnim vlakom do snijega
- Mt. Blanc - krov Alpa
- Najviše žičare svijeta
- Održan Ski - party u Saloonu
- Olimpijski trivijal (3)
- Osiguranja i skijanje, koliko se isplate?
- Pregled skijaških žičara
- Proizvodnja snijega pri pozitivnim temperaturama
- Prosječan skijaš? Muškarac, bijelac, star 50 g., dobrostojeći
- Ski Dating
- Ski&City – najbolja skijališta uz gradove
- Skijanje na pijesku
- Skijanje na travi
- Skijaške scene za pamćenje
- Skijaške staze koje lede krv u žilama
- Skijaški muzeji
- Skije - od sirovine do trgovine
- Smiješna strana zime
- Snijeg - Čarolija s neba
- Street slalom
- Trip report: Pod Kriško steno, subota, 05.02.05
- UPS – Učenje sa produžavanjem skija
- Wintersteiger trim disc 71 - brušenje rubnjaka
-
Besplatno skijanje na Sljemenu!
Skijanje za građane besplatno do kraja sezone, no samo na Zelenom i Bijelom spustu
-
Slovenska skijališta s čak 11 novih žičara!
Više od 80 milijuna eura za ogroman napredak slovenskih skijališta.
-
Novi četverosjed na Platku spreman za sezonu!
Uspješno obavljen tehnički pregled nove žičare, jedan od posljednjih administrativnih...
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
ISSN 1845-5891
e-mail: info@skijanje.hr
Marketing:
marketing@skijanje.hr