OPREMA

»

SKIJE

07.01.2014.      

Autor: Ivan Ilijevski

 

Anatomija (free)skija

Rocker skije se danas mogu naći na svakom koraku, ali među potrošačima (skijašima), pa čak i prodavačima, još je uvijek dosta nedoumica što Rocker i ostali termini povezani s njim zaista znače.

U slijedećem članku pokušat ćemo vam približiti terminologiju i konstrukciju modernih (free) skija.

Kako bi imali nešto više od osnovnog pojednostavljenog razumijevanja rockera, i njegovog utjecaja na performanse skije, upoznat ćemo vas s još nekim povezanim pojmovima, jer rocker ne funkcionira odvojeno od, već povezano, sa svim ostalim aspektima skije. Stoga ćemo vam pojasniti i ostale osnovne komponente skije.

Konstrukcija većine skija na današnjem tržištu, u ovom ili onom obliku, uključuje rocker. Rocker više nije namijenjen samo skijama za duboki snijeg, kao što je to bio u početku, već se u raznim oblicima nalazi čak i u skijama za Svjetski  kup, posebno u skijama za brze discipline.

Ova lista pokrit će ključne elemente, koji će vam pomoći u procjeni i razumijevanju funkcije moderne skije. Započet ćemo s osnovama.

"Camber":

Tradicionalno, camber se nalazi u tradicionalnih skija. Kada spojite dvije skije da se dodiruju bazama, skije se dodiruju u najširoj točci vrha i repa, a u sredini su razmaknute. Uobičajeno skije će biti najrazmaknutije točno između prstiju i pete veza.

-.--.-
     
Kada stisnete camber skije rukom, dobro izrađene skije će se potpuno spojiti, čineći jedinstvenu liniju cijelom dužinom rubnika. Loše izrađene skije imat će male, ali vidljive, razmake u jednoj ili više točki tijekom duljine rubnika.

"Obrnuti camber":

Ovaj pojam skovao je 2001 g. Shane McConkey (profesionalni big  mountain skijaš) opisujući skiju Spatula proizvođača Volant, koju je dizajnirao s Peterom Turnerom, tadašnjim inženjerom Volanta. Skija je imala kontinuirani luk od vrha do repa, ali u suprotnom smjeru  od tradicionalnih camber skija.

-.--.-

Postranični luk (sidecut) i radijus:

Tradicionalno oblikovane skije najšire su na vrhu, nešto uže na repu, a najuže u sredini. Ove tri točke uobičajeno su spojene ujednačenim lukom, koji definira kako skija "carva" kada je postavljena na rub i određuje radijus kojim skija izvodi carving zavoj - ta karakteristika skije jednostavno se naziva radijus skije, a on je određen dimenzijama postraničnog luka (sidecut).

Obrnuti sidecut:

-.--.-

Uz to što je imala obrnuti camber, Volant Spatula, imala je i obrnuti sidecut, što znači da je skija najšira u sredini, a vrh i rep su najuže točke.

Spatula je potakla proizvodnju raznih modela skija za skijanje u dubokom snijegu, koje imaju obrnuti camber, i obrnuti sidecut. Takve skije nazivaju se "reverse/reverse".

Obrnuti camber nalazi se i u skijama s tradicionalnim sidecutom.
 
Rocker:

U najjednostavnijoj izvedbi "rocker" znači da se vrh skije uzdiže prije nego sidecut dosegne najširu točku vrha ili repa.

-.--.-

Izraz "rocker" prvi puta je korišten 2002 g., od strane osnivača DPS skija Stephana Drakea, i to u članku objavljenom u časopisu Powder kako bi opisao tada novu skiju Tabla Rasa koju je sam dizajnirao.

Izraz je preuzet iz konstrukcije brodova i surf dasaka, a danas je primjenjiv u opisu velikog broja modernih skija. Tabla Rasa imala je rocker samo u vrhu skije, u sredini imala je camber, a rep je bio ravan.

Armada, K2, i Stephan Drake s DPS skijama, neovisno jedni od drugih, razvili su potpuno rocker skije (rocker u vrhu i u repu) koje su također imale tradicionalni sidecut.
 
DPS Lotus 138 došao je na tržište u jesen 2005., a K2 Pontoon i Armada ARG u jesen 2006.

-.--.-

"Early Rise":

Ovaj izraz osmislio je Eric Pollard, 2004. g., kako bi opisao skije Prophet 130, koje je dizajnirao za kompaniju Line.

"Early Rise" je drugačiji izraz za rocker, ali u principu označuje jednaku karakteristiku skije. Ova dva termina ponekad se koriste kao da opisuju razlike u konstrukciji, a u praksi Early Rise se koristi kako bi se opisao umjereniji rocker, ili preciznije, ovaj izraz koristi se kada se govori o skiji koja ima umjerenu ili malu uzdignutost vrha ili repa (uzdizanje vrha i repa od podloge).

Early Rise se kod nekih modela skija niti ne primjećuje prije nego skije stisnete u sredini.

"Early Taper":

"Early Taper" također je dizajnirao Eric Pollard pri konstrukciji Lineovih Prophet skija. Ovaj pojam označava da je najšira točka skije pomaknuta od krajeva skije prema vezu.

U principu - jednako kao što “Early Rise” zapravo opisuje umjereniji rocker i "Early Taper" je već ranije korišten u konstrukciji skija s obrnutim sidecutom. Međutim, pojam "Early Taper" koristi se kada se opisuju skije tradicionalnog sidecuta čija je najšira točka, od vrha ili repa, pomaknuta bliže sredini skije.

"Early Taper" sprečava zapinjanje vrhova skije u dubokom snijegu kada je ona postavljena na rub. (Moramo zapamtiti da prilikom skijanja u dubokom snijegu skija više ili manje utone u snijeg za razliku od skijanja po pripremljenoj stazi gdje je ona uvijek na površini, nap.a.)

"Deep Dish" ("Spoon"):

"Deep Dish" prvi su kreirali dizajneri proizvođača Surface u modelu LAB 001 (gotovo istovremeno i Elan je izbacio nešto slično, nap.a.).

Uzdignutost:

Uzdignutost se odnosi na jedan od dva broja koji se koriste kao bi se precizno izmjerio rocker bilo koje skije.

U ovom trenutku ne postoji standard, ali najuobičajenije je da se uzdignutost mjeri na krajevima skije. Uzdignutost je visina ili ukupna količina uzdizanja (najčešće mjerena u milimetrima) rockera od podloge. Na primjer, u dijagramu profila skije Pillowfight proizvođača ON3P, koji vidimo niže, rocker vrha skije ima 75 mm uzdignutosti.

-.--.-

  Dijagram skije ON3P Pillowfight koja ima rocker u vrhu i repu, a u sredini je ravna(bez cambera).

Kako bi upotpunili dimenzije rocker profila skije, moramo uzeti u obzir i dubinu rockera, a kako bi našli tu mjeru moramo odrediti dodirne točke skije.
 
Dodirna točka:

Dodirne točke skije koriste se kako bi odredili rocker profil. Ako par skija spojimo njihovim bazama, i ne stisnemo ih zajedno, jednostavno ćemo naći dodirne točke. (Pogledajmo Völkl dijagram ispod s označenim dodirnim točkama, nap.a.)

Udaljenost od vrha ili repa skije, do ovih dodirnih točki, određuje dubinu rockera.

Kada se mjeri uzdignutost vrha od, na primjer, 25 mm, dodamo dubinu rockera od 300 mm - to znači da se vrh ili rep skije ukupno uzdiže 25 mm na udaljenosti od 300 mm. Ove dvije mjere zajedno se prikazuju kao 300/25 i govore nam koliko se naglo uzdiže rocker.

Mnogi proizvođači navode ove mjere u specifikacijama svojih skija.

Obje mjere skije, dubina rockera te uzdignutost vrha, igraju važnu ulogu u određivanju karakteristika skije (posebno kada govorimo o duljini klizeće površine) i trebale bi se uzeti u obzir pri izboru skija.

-.--.-

                 Völklov dijagram njihovog rocker profila s označenim dodirnim točkama.
 
Duljina klizeće površine:

Ova mjera koristi se za određivanje udaljenosti između dodirne točke vrha i dodirne točke repa skije, i reći će vam kolika ja funkcionalna duljina skije (koliko je skije zapravo u dodiru s snijegom kada je ona na bazi).

Duljina klizeće površine omogućuje vam da jednostavno usporedite različite modele skija s različitim količinama rockera, jer osjećaj pri skijanju, na tvrdom snijegu, skijom duljine 190 cm s izraženim rockerom bit će sličan onom skiji duljine 180 cm s manjim rockerom.

 

 

 

 

KOMENTARI

Trenutno niste prijavljeni. Molimo prijavite se!

login:

lozinka:

Samo registrirani korisnici mogu dodati komentar. Prijavite se ili registrirajte.

  • Recenzije

© Skijanje.hr 2003-2024.  ISSN 1845-5891  e-mail: info@skijanje.hr   Izdavač: Sport-IT   Izrada internet stranice: Info izlog d.o.o.   Broj posjeta: 258789
Tekstovi i Skijanje.hr watermarkom označene fotografije autorsko su pravo i vlasništvo Hrvatskog ski/board magazina Skijanje.hr osim ako nije drugačije naznačeno. Uredništvo magazina ne jamči za točnost i potpunost objavljenih informacija te ne preuzima nikakvu odgovornost za izravnu ili neizravnu štetu i ozljede proizašle iz sadržaja na site-u. Kontakt...
Hrvatski ski/board magazin Skijanje.hr

ISSN 1845-5891

e-mail: info@skijanje.hr

Marketing:
  marketing@skijanje.hr